Bil

17 årige.

Folketinget har besluttet at iværksætte en forsøgsordning, der indebærer, at 17-årige kan få kørekort. Ordningen trådte i kraft den 1. januar 2017 og indebærer blandt andet, at den 17-årige skal have en ledsager, der selv har gyldigt kørekort, med under kørslen, og der stilles desuden visse krav til denne ledsager. Ordningen er indtil videre forlænget i 2020. Læs mere på www.fstyr.dk

Kort fortalt kan du starte på dit kørekort til bil, når du er 16 år og 9 måneder. Du må gå til teoriprøve en måned før det fyldte 17 år og til den praktiske prøve på din 17 års fødselsdag.

Når du har bestået køreprøven skal du køre med en ledsager, som har haft kørekort i mere end 10 år og som er ældre end 30 år. Bemærk ! Hvis din ledsager har haft en frakendelse af kørekortet for 9,5 år siden, så må personen ikke være ledsager. Personen skal have haft kørekortet i 10 sammenhængende år.

Du skal sørge for, at din ledsager udfylder en ledsagerblanket, hvor personen underskriver på tro og love, at han/hun ikker er påvirket af alkohol eller euforiserende stoffer. Hvis denne blanket ikke er udfyldt og medbragt under kørslen, så risikerer du også at blive straffet, hvis personen er påvirket. Denne blanket findes også på www.fstyr.dk.

18 årige.

Når du har bestået din køreprøve må du køre følgende køretøjer:

• Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
  • Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
  • Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj ( eks. trailer) med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

• Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse.

• Kørekort til kategori AM (stor knallert), som også giver ret til at føre

1) To- eller trehjulede køretøjer, hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed er 45 km i timen.

2) Lette quadricykler,.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til mig, ris eller ros så udfyld formularen og jeg vender hurtigst muligt tilbage til dig. mvh. René

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Jeg samler på mine elevers gode oplevelser!

Læs endnu flere anmeldelser på Facebooksiden.

Inez Gregersen​

"René er god kørelærer og han er den bedste kørelærer"

Steen Weirgang Jensen

"God service, dygtig og underholdende 😊"